کابینت فلزی معایب و مزایا

کابینت فلزی: معایب و مزایا

کابینت فلزی ، معایب و مزایا

مدت زمان زیادی از استفاده کابینت‌ های فلزی نگذشته است. هنوز هم بسیاری از افراد کابینت‌ های فلزی را از کابینت ساز شیراز درخواست می‌کنند. این کابینت‌ها به دلیل سبک خاص و ویژگی‌ های خاص خود پر طرفدار و محبوب بودند. این بدین منظور نیست که دیگر از کابینت‌ های فلزی استفاده نمی‌شود، بلکه بعد از روی کار آمدن کابینت‌ های ام دی اف و غیره این نوع کابینت جز انتخاب‌ های بعدی شناخته شد.‌ در این محتوا قصد داریم تا به معرفی کابینت‌ های فلزی و مزایا و معایب آن بپردازیم.

کابینت فلزی چه نوع کابینتی است ؟

به قفسه‌ هایی که در سایز و اندازه‌ های مختلف و از جنس فلزات جهت نگهداری ظروف در آشپزخانه تولید شده باشند را کابینت فلزی می‌گویند. منظور از فلزی بودن فقط جنس بدنه آن نیست، بلکه درب‌ها و همه قسمت‌ های آن فلزی می‌باشد. کابینت‌ های فلزی جز قدیمی‌ترین و البته رایج‌ترین نوع کابینت است که هنوز هم افراد بسیاری تمایل و علاقه خاص به استفاده از آن دارند.

اقسام متعدد کابینت فلزی از نظر جنس

عموماً کابینت‌ های فلزی از نظر جنس در چند نوع دسته بندی می‌گردند که در ادامه این نوع متریال به کار رفته در ساخت کابینت‌ های فلزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کابینت فلزی از جنس استیل

یکی از انواع کابینت فلزی که توسط کابینت ساز ها به فراوانی و البته با کیفیت بالا ساخته می‌شود، کابینت فلزی از نوع و جنس استیل است. استیل بسیار محکم و بادوام بوده و به راحتی زنگ نمی‌زند، یعنی خاصیت ضد زنگ دارد. یکی دیگر از خصوصیات مهم کابینت‌ های استیل مقاومت دمایی و فشاری بسیار بالای آن است. یعنی تحمل دما های بالا و وزن خیلی بالا را هم دارد. از طرف دیگر این متریال به راحتی و آسانی تمیز شده و طول عمر خیلی بیشتری نسبت به دیگر متریال فلزی دارد.‌ از این نوع کابینت بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی، بیمارستان و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

کابینت فلزی معایب و مزایا

کابینت فلزی از جنس گالوانیزه

همانقدر که از مزایای کابینت استیل گفتیم در اینجا باید بگویم برخلاف دیگر کابینت‌ها این کابینه در مجاورات با آب به راحتی زنگ می‌زند. همچنین از مقاومت دوم خیلی کمتری نسبت به استیل برخوردار است. کابینت‌ های آشپزخانه که از گالوانیزه هستند، به وسیله روی پوشانده می‌گردند تا مقاومت و استحکام آنها بالاتر رود از نظر هزینه و قیمت نهایی این نوع  کابینت خیلی مناسب‌تر است.

کابینت فلزی از جنس فولاد خام

این نوع متریال یا جنس کابینت نسبت به گذشته خیلی کمتر طراحی می‌گردد و در واقع جزو اولین متریال‌ هایی بوده که مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این کابینت طول عمر خیلی کمتری نسبت به دیگر کابینت‌ها دارد و خیلی راحت دچار زنگ زدگی خواهد شد.

مزیت‌ های کابینت‌ های فلزی

کابینت‌ های فلزی که توسط متریال بالا یعنی استیل، گالوانیزه و فولاد ساخته می‌شوند از مزایایی برخوردار می‌باشند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

زیبایی ظاهری

شاید این مزیت برایتان غیر قابل باور باشد اما کابینت‌ های فلزی جدیدی که توسط کابینت ساز ها طراحی می‌شوند، بسیار زیبا و منحصر به فرد می‌باشند. این کابینت‌ها یک ظاهری قدیمی به آشپزخانه هدیه می‌دهند که برای افراد علاقه‌مند به این سبک مناسب است.

مقاوم و مستحکم

کابینت‌ های فلزی در برابر ضربه دوام و مقاومت خیلی بالایی دارند. همچنین وزن بسیار زیادی را تحمل می‌کنند در میان آنها کابینت استیل خیلی مقاوم‌تر و محکم‌تر است.

ارزان بودن

قیمت کابینت‌ هایی که از نوع فلزی هستند، نسبت به دیگر کابینت‌ های آشپزخانه خیلی مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. زیرا نیازی به تعمیر مداوم نیست و فرسودگی خیلی کمتری را هم دارد.

نگهداری راحت و آسان

کابینت‌ های ام دی اف و چوبی نیازی به نگهداری و نظافت خیلی دقیق‌تری دارند، زیرا در صورت نفوذ آب به داخل کابینت‌ها و ورق‌ها موجب تورم آنها شده و ظاهر نامطلوبی به آنها می‌دهند. همچنین لکه‌ها روی کابینت فلزی خیلی راحت تر از دیگر کابینت‌ها پاک می‌گردد.

کابینت فلزی معایب و مزایا

معایب کابینت‌ های فلزی

همانطور که این نوع کابینت دارای مزایای متعددی است از یکسری معایب هم رنج می‌برد. این معایب به شرح زیر هستند.

محدودیت در طرح و رنگ

کابینت‌ های فلزی را همانند کابینت‌ های ام دی اف ممبران و دیگر کابینت‌ها نمی‌توان به طرح‌ های مورد علاقه خود طراحی کرد، بلکه بسیاری از کابینت ساز ها آنها را با یک طرح خاص و تکراری ممکن است بسازند، زیرا دست آنها هم در این مورد بسته است. همچنین تنوع رنگ آنها هم بسیار محدود می‌باشد.

مقاومت پایین در برابر رطوب

کابینت‌ ها با بدنه فلزی در مقابل آب و رطوبت مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند و امکان زنگ زدگی آنها بالاتر می‌رود.

خش پذیری بالا

از دیگر معایبی که باید به آن توجه خاص گدد خش افتادن و یا احتمال خراشیده شدن سطح کابینت‌ها است. کابینت‌ های فلزی نسبت به دیگر کابینت آشپزخانه شیراز خیلی محکم‌تر بوده و به راحتی ترک نمی‌خورند. اما تنها عیب آنها در این زمینه امکان خط و خش پذیری بالای آنها است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.