طراحی کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی

طراحی کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی

طراحی کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی

همانطور که می‌دانید آشپزخانه‌ها فقط محل پخت و پز غذا به حساب نمی آیند بلکه آن جا محیطی بسیار گرم و پر انرژی برای همه اعضای خانواده است. کابینت ساز شیراز هم از آشپزخانه به محیط گرم و دلپذیر یاد می‌کند. قطعاً اصلی‌ترین مورد یا المانی که در آشپزخانه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، کابینت‌ها هستند. اگر این کابینت‌ها به صورت اصولی طراحی گردند، قطعا محیط جذاب و زیبا ایجاد خواهد شد که یکی از این طرح‌ها کابینت آشپزخانه سنتی است. در این محتوا قصد داریم تا در مورد این نوع کابینت صحبت کنیم. پس آخر مطلب همراه ما باشید.

منظور از کابینت آشپزخانه سنتی چیست ؟

کابینت‌ های آشپزخانه در طرح و مدل‌ های گوناگونی طراحی می‌شوند. یکی از این سبک‌ها کابینت آشپزخانه سنتی است. در واقع منظور از کابینت‌ های سنتی طراحی آشپزخانه به سبک سنتی می‌باشد و از نظر ساختاری تفاوت اصلی و آنچنانی با آشپزخانه‌ های دیگری ندارد. فقط سبک معماری خود آشپزخانه و کابینت‌ها کمی متفاوت است. البته ناگفته نماند آشپزخانه‌ های سنتی خود در سبک‌ های متعددی وجود دارند که یکی از آنها همین سبک کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی است. البته این کابینت ها یک ظاهر کلاسیک را به آشپزخانه می‌بخشند.

ویژگی‌ های طراحی کابینت سنتی ایران

همانطور که می‌دانید کابینت‌ های سنتی اصولا جز کابینت‌های لوکس و گرانقیمت به حساب می‌آیند، زیرا آنها اصولا از چوب ساخته می‌شوند، پس قیمت بیشتری را هم دارند. در ادامه مطلب به ویژگی‌های طراحی کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی توسط کابینت ساز های شیراز می‌پردازیم.

طراحی کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی

به کارگیری رنگ‌ های سنتی

پیشتر به اندازه امروز تنوع رنگی در کابینت‌ها نبوده و در آن زمان هم برای کابینت‌ های سنتی از رنگ‌هایی نظیر مشکی، سفید، طوسی و رنگ‌ های قهوه ای بهره برده می‌شد. اما در کنار این همه رنگ‌ها برای آنکه این نوع کابینت کمی زیباتر به نظر آیند، اصولاً از رنگ‌ های شاد و روشن دیگری هم استفاده می‌گردد.

دارای حکاکی

کنده کاری و حکاکی بر روی چوب‌ها یکی دیگر از مواردی است که کابینت آشپزخانه سنتی دارا می‌باشد. زیرا این حکاکی آنها را سنتی و کلاسیک تر نشان خواهد داد. البته گاهی برای مزین‌تر کردن حکاکی‌ها و همچنین پیش بردن به سوی سبک‌های سنتی آنها را با رنگ طلایی و یا نقره‌ای رنگ آمیزی می‌کنند.

نصب کابینت‌ های باکسی

از دیگر ویژگی و شاخص‌ هایی که در این نوع کابینت به‌خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد، نصب کابینت‌ های باکس مانند و یا بدون درب است. در واقع آنها جزو همان کابینت‌ های آشپزخانه به صورت سنتی هستند. فقط برای بهتر نشان دادن سنتی بودنشان آنها را بدون درب یا باکس می‌سازند. در این باکس وسایل آشپزخانه نظیر لیوان بشقاب و قابلمه و دیگر وسایل منزل قرار داده می‌شود.

استفاده از متریال چوبی

نه تنها در کابینت‌ها بلکه برای کلاسیک و سنتی نشان دادن دکوراسیون منزل اصولاً از متریال چوبی به کار برده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کابینت ساز ها هم برای به اجرا گذاشتن کابینت‌ های سنتی از چوب استفاده می‌کنند. چوب‌ها یکی از مهم‌ترین و البته بهترین متریالی است که سنتی بودن را به نمایش می‌گذارند. حال اگر بهره گیری از چوب به دلیل افزایش قیمت امکان پذیر نبود، می‌توان از کابینت‌ های طرح چوب استفاده کرد.

برخورداری از کانتر های سنتی

با تمام ویژگی‌ هایی که عنوان گردید، یکی از مواردی که سنتی بودن آشپزخانه و کابینت‌ها را فریاد می‌زند، وجود کانتر های آشپزخانه است. اگر این کانترها توسط بهترین کابینت ساز های شیراز طراحی گردند، می‌توان اطمینان داشت که همخوانی خوبی با کابینت‌های سنتی دارند. اصولاً برای همخوانی آنها از سنگ‌های مرمر بهره می‌برند.

نکات مهم در طراحی کابینت‌ های سنتی

به دلیل اینکه کابینت‌ های یک نقش بسیار مهم اساسی در دکوراسیون آشپزخانه‌ها را دارند، پس نمی‌توان در آشپزخانه‌ای که دارای دکوراسیون سنتی از کابینت‎‌ های مدرن استفاده کرد. همچنین باید یکسری نکات دیگری هم رعایت نمود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • اولین نکته بافت کابینت‌ها است. یعنی باید بافت آنها مانند کابینت‌ های آشپزخانه شیراز یک بافت سنتی و قدیمی باشد.
  • دومین نکته که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، رنگ خود کابینت است که بهتر است رنگ طبیعی و رنگ اصلی چوب باشد.
  • در آخر هم باید گفت کابینت‌ های سنتی اصولا توسط یک سری هنرمندان خاص مورد طراحی و آثار قرار گیرد و یا ساخت قرار گیرد.

طراحی کابینت آشپزخانه سنتی ایرانی

جمع بندی نهایی

شاید بسیاری از افراد سبک مدرن را به خاطر  زیبایی و در واقع جدید بودن در اولویت قرار دهند اما استفاده از کابینت‌ های سبک سنتی خالی از لطف نیست. زیرا گرما و انرژی که در این نوع کابینت‌ها وجود دارد، شاید در هیچ کدام از سبک‌ های مدرن به چشم نیاید. البته با به کارگیری دیگر اکسسوری و المان‌ها در کنار این نوع کابینت‌ها زیبایی آنها را چندین برابر خواهد کرد. در این محتوا با ارائه نکات و ویژگی‌های مهم در طراحی کابینت‌های سنتی به شما کمک کردیم تا انتخاب مناسب داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.