معرفی انواع کابینت ها

انواع مدل کابینت آشپزخانه معمولاً بر اساس نوع متریالی که کابینت با آن ساخته می شود دسته بندی و نام گذاری می شوند. بر اساس سبک به دو سبک مدرن و کلاسیک تقسیم بندی میشوند.

به عنوان مثال کابینت های ممبران و روکش چوب به عنوان کابینت کلاسیک و کابینت های هایگلاس و ام دی اف ساده به عنوان کابینت مدرن نامبرده میشوند

انواع کابینت:

  1. کابینت ملامینه
  2. کابینت ام دی اف
  3. کابینتِ های گلاس
  4. کابینت ممبران
  5. کابینت انزو
  6. کابینت روکش چوب
  7. کابینت چوبی

۱. کابینت ملامینه چیست؟

یکی از ارزان ترین انواع کابینت، کابینت ملامینه است. حالا ملامینه یعنی چی؟

ورقی با مغزی نئوپان و روکش ملامینه است. بطور کلی، نئوپان از براده‌های درشت چوب، چسب و رزین ساخته میشه که تراکم کمتری نسبت به ام دی اف داره. و البته مقاومت خیلی کمتری هم نسبت به رطوبت داره.

2. کابینت ام دی اف (MDF) چیست؟

ورق ام دی اف شبیه ملامینه است (ورقی با روکش ملامینه)، اما با مغزی ای متفاوت. مغزی این ورق ها بجای نئوپان از جنس متریالی به نام ام دی اف می باشد که فشردگی بیشتری دارد.

بطور کلی، حساسیت ورق ام دی اف در برابر آب نسبت به ملامینه کمتر است اما باز هم به رطوبت حساس است. به همین دلیل سلام ساختمان همیشه به کابینت سازهای خودش پیشنهاد میده تا برای یونیت کابینت در بخش سینک ظرفشویی (یا هر جایی که در معرض آب است)، از متریال پی وی سی (PVC) استفاده کنن، تا خیالمون از بابت آسیب پذیری ام دی اف در معرض آب راحت باشه.

نمونه کابینت ام دی اف

3. کابینت های گلاس (High Gloss) چیست؟

معمولا در تمام کابینت ها یونیت های (چهارچوب/اسکلت) کابینت معمولاً ام دی اف سفید است. اما بخش های قابل رویت آن و درب ها از جنس ورق «های گلاس» ساخته میشه. مغزی این نوع ورق‌ها از ام دی اف خام و روکش‌ اون‌ها از متریال براقی مثل پلکسی گلاس ساخته میشه.

کابینت های گلاس از نظر ظاهری بسیار براق تر و دارای تنوع طرح زیاد و زیباتر از ام دی اف می باشد. عموماً قیمت های گلاس بیشتر از ام دی اف می باشد.

به تصویر زیر یک کابینت هایگلاس سفید طوسی رو نشون میده که توسط گالری دکورات اجرا شده. همونطور که میدونین هایگلاس ظاهری براق داره و همین موضوع باعث میشه در فضاهای کوچک مناسب باشه و باعث بشه فضا بزرگتر به نظر برسه.

قیمت کابینت هایگلاس

کابینت آشپزخانه های گلاس نسبت به کابینت ام دی اف حدود ۴۰ درصد گرونتره

 

 

۴. کابینت ممبران (وکیوم) چیست؟

روش ساخت ورق ممبران به این شکله که، ام دی اف خام رو توسط دستگاه سی ان سی (CNC) حکاکی کرده سپس تحت مکش و خلاء، روکش طرح داری از جنس PVC روی ام دی اف خامِ حکاکی شده چسبانده می شود (البته تنها در یک سمت ورق این کارهای انجام میشه و سمت دیگر یک لایه از جنس پی وی سی سفید است که از ابتدا پشت ام دی اف خام توسط کارخانه چسبانده شده است). این پروسه، اجرای طرح های زیبا و پرکار مانند طرح های کلاسیک را مقدور ساخته است. طبیعتاً قیمت وکیوم بیش از مدل های قبلی است.

همونطور که گفتیم، چون روکش پی وی سی بعد از انجام برشکاری ها روی ورقت ممبران چسبانده میشه، پس گوشه‌ی طرح های موجود در ممبران منحنی شکل هستن و تیزی ندارن. همین نکته روشی برای تشخصی کابینت ممبران از کابینت چوبی یا ام دی افِ سی ان سی شده است.

در ادامه بریم چند تا از نمونه کارهای اجرا شده توسط گالری دکورات  رو با هم ببینیم:

۵. کابینت انزو چیست؟

کابینت انزو هم دارای مغزی ام دی اف است که طرح مورد نظر روش حکاکی میشه و سپس روکش هایی با جنس های مختلف روی اون قرار میگیره. میبینید فرآیند ساختش چقدر شبیه ممبران هست؟! خب در حقیقت، کابینت انزو یک نوع کابینت ممبران محسوب میشه، البته با تفاوت در طرح و تا حدودی متریال.

مثلاً اولین تفاوت انزو با ممبران اینه که برای انزو از ورق ام دی اف با ضخامت ۲۵ میلیمتر استفاده میشه، در صورتیکه اغلب ورق های ممبران ضخامت حدود ۱۶ میلیمتر رو دارن.

از نظر طرح ظاهری هم، چهار طرف درب کابینت انزو توسط دستگاه برش می‌خوره و در عین حال طراحی ساده تری نسبت به ممبران دارن.

مهمترین موضوعی که در انتخاب کابینت انزو باید بهش توجه کنین اینه که نقش کابینت ساز در کیفیت انزو بسیاااار زیاده. پس برای پیدا کردن یک کابینت‌ساز حرفه‌ای که بتونه انزو رو اجرا کنه باید دقت کنین.

۶. کابینت چوبی و روکش چوب چیست؟

گران‌ترین کابینت آشپزخانه! کابینت چوبی. کابینت چوبی درسته نقریباً گران‌ترین مدل کابینت آشپزخانه است اما زیبایی و روحی که در چوب جریان داره، در هیچ چیزی نیست.

کابینت چوبی دو نوعه:

  • کابینت روکش چوب
  • کابینت تمام چوب

فرق این دو کابینت آشپزخانه در میزان چوبی هست که مصرف میشه. کابینت تمام چوب یعنی در ساختش از چوب خالص استفاده شده و کابینت روکش چوب یعنی مغزی ورق اون کابینت، چوب نیست. بلکه از متریالی مثل ورق ام دی اف استفاده شده اما رویه ی اون ورق با یک لایه نازک چوب پوشیده شده.

در هر دو نوع این کابینت های آشپزخانه، نمای کار چوبِ واقعیه. از اونجا که نما از چوب هست پس باید برای رنگ کردنش هم برنامه‌ریزی بشه. در ایران معمولاً رنگ‌های پلی استر رو انتخاب می‌کنن و در کشورهایی که زیاد چوب بکار میره، خیلی از موارد چوب رو رنگ می‌کنند (مثلا سفید) و دیگه نقوش طبیعی چوبی دیده نمیشه! حتماً سلیقه ایرانی بهتره.

  • کابینت روکش چوب

روکش بلوط و ملچ از روکش های پرطرفدار در ساخت کابینت روکش چوب هستن. اما لازمه بدونین که بخش قابل توجهی از هزینه اضافه این نوع کابینت مربوط میشه به اجرای رنگ پلی استر که پس از اتمام ساخت کابینت انجام میشه.

در ادامه چند نمونه کابینت روکش چوب که توسط گالری دکورات اجرا شده را با هم ببینیم.

  • کابینت چوبی (تمام چوب) چیست؟

از گران ترین انوع کابینت، کابینت تمام چوب است. چرا که از چوب خالص برای ساخت اون استفاده میشه که قیمت زیادی دارد. یونیت (اسکلت) کابینت در برخی موارد با متریالی مانند ام دی اف و در برخی موارد از چوب ساخته می شود. کابینت تمام چوب پس از اجرا با رنگ پلی استر یا پلی اورتان پوشش پیدا کرده و از زیباترین انواع کابینت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.